Telefonisch
U kunt een afspraak maken via internet (cfr. aparte link) of telefonisch op tel. 02/306.95.76.
Vragen kunnen eveneens via E-mail gesteld worden (praktijk@drlemaire.be), ik probeer u binnen de 24 u. te antwoorden.
Voor dringende problemen, die een consultatie de dag zelf vereisen, blijft het noodzakelijk de dokter telefonisch te contacteren !
Raadpleging
Gelieve steeds uw electronische identiteitskaart en twee RECENTE en CORRECTE vignetjes/klevertjes van uw mutualiteit mee te brengen en klaar te houden in de wachtkamer. Dit is noodzakelijk voor een correcte registratie van uw gegevens, voor het meegeven van geneesmiddel-voorschriften (tegenwoordig verplicht electronisch !) alsook voor het labo, indien de dokter een wisser of biopsie zou nemen.
Doorgaans werkt de dokter via derde betalers regeling, wat inhoudt dat een groot deel van het bedrag van de technische onderzoekingen rechtstreeks met de mutualiteit wordt geregeld en dat u naast het bedrag van de consultatie enkel het remgeld moet voorschieten. Het niet meebrengen van recente en correcte vignetjes van uw mutualiteit impliceert dat de dokter u het globale bedrag moet aanrekenen en de derde betalersregeling niet kan toepassen.
Voor de consultatie wordt het attest onmiddelijk electronisch naar de mutualiteit gezonden na het aanmaken van een code, en wordt u automatisch uitbetaald enkele werkdagen nadien voor het aandeel van de mutualiteit. Indien u een duplicaat voor een evt. aanvullende ambulante verzekering wenst, moet u dit op het einde van de consultatie melden, wanneer het attest wordt opgesteld. Op éénvoudige aanvraag kan dit dan meegegeven worden.
Het is mogelijk om te betalen met de bankkaart via Maestro/bancontact (contactloos of dmv. kaartlezer) of met de smartphone via de bancontact app (mobile pay), via de meeste banking apps, of via de payconiq app. Hou er wel rekening mee dat u de payconiq applicatie best op voorhand thuis downloadt, aangezien u hiervoor uw token nodig kunt hebben.
Het is niet mogelijk via overschrijving te betalen.
Wie zijn arts consulteert via de telefoon of een videogesprek voor advies, resultaten van onderzoekingen en vraag voor voorschriften, zal daar voortaan remgeld voor moeten betalen. Het gaat om enkele euro’s per raadpleging en is enkel mogelijk voor patiënten die reeds in het verleden de dokter geconsulteerd hebben, of na doorverwijzing door een andere arts.
Door de coronapandemie voerde het Riziv in zeven haasten een terugbetalingsregeling in voor raadplegingen op afstand. De volledige betaling was oorspronkelijk voor rekening van de ziekenfondsen, de patiënt betaalde niets.
Nu gaat het systeem op de schop. Raadplegingen op afstand blijven mogelijk, maar de manier waarop de consultaties worden aangerekend, verandert. Daardoor zullen patiënten voortaan wel remgeld moeten betalen.
Voor een telefonische raadpleging zullen artsen nog maar 10,38 euro kunnen aanrekenen. Daarvan is 2 euro voor rekening van de patiënt. Voor videoraadplegingen is het honorarium vastgelegd op 23,06 euro, waarvan 4 euro remgeld. In beide gevallen zakt het remgeld naar 1 euro voor patiënten die recht hebben op een verhoogde tegemoetkoming.
De praktijk bevindt zich op de gelijkvloerse verdieping, er zijn geen trappen en de praktijk is vlot toegankelijk voor rolstoelpatienten.
U gebruikt de dag van de neustesten (rhinomanometrie, akoestische rhinometrie) best geen neusspray voordat de onderzoeken plaats vinden. Het is wel best dat u de neus goed snuit voor de test.
Voor neusbloedingen: meld of u bloedverdunnende medicatie neemt, wanneer u de afspraak vastlegt.
De belangrijkste maatregelen die mensen kunnen nemen om verspreiding van het coronavirus te voorkomen, zijn heel simpel. Deze maatregelen gelden voor alle virussen die griep en verkoudheid kunnen veroorzaken. Het is dus altijd belangrijk om deze op te volgen.
Het zijn:
- Was je handen regelmatig met water en zeep
- Hoest en nies in de binnenkant van je elleboog
- Gebruik papieren zakdoekjes
- Gebruik altijd een mondmasker buitenshuis en in contact met anderen
- Hou 1,5 m afstand van elkaar
Heeft het zin om een mondkapje te dragen om je te beschermen tegen het nieuwe coronavirus (COVID-19)?
Ja! Deze mondkapjes helpen alleen, als je ze op de juiste manier gebruikt; ze moeten heel goed sluiten over neus en mond, en je moet ze regelmatig wisselen. De simpele (papieren) mondkapjes die veel mensen in bijvoorbeeld China gebruiken, beschermen de drager niet tegen het virus. Verkeerd gebruik van de mondkapjes geeft schijnzekerheid.
Een mogelijk besmet persoon voorkomt hiermee dat hij een grote hoeveelheid snot in de ruimte sproeit. De druppeltjes van een niesbui kunnen zonder masker tot wel een meter ver komen.
Wie een masker draagt, moet dit nooit aan de buitenkant vastnemen, adviseert het Rode Kruis. Mochten daar virusdeeltjes kleven, is de kans juist groter dat je besmet raakt.
In deze moeilijke tijden hechten we veel belang aan gezondheid en welzijn van onze patienten en hun familie. Bij deze uitdaging is het uiterst belangrijk dat wij alles in het werk stellen om samen verantwoordelijk te handelen en iedereen veilig te houden.
Om deze reden willen wij u vriendelijk vragen om slechts met 1 patient en hoogstens 1 begeleider tegelijk in de wachtzaal te wachten. Mocht er onverhoopt toch nog iemand in de wachtzaal aanwezig zijn, vragen wij u zo mogelijk te wachten in de auto of buiten, tot er weer een patient buiten komt. Vervolgens kan u dan in de wachtzaal komen voor uw afspraak.
Hartelijk dank voor uw bereidwilligheid,
Wees veilig, blijf gezond en zorg goed voor elkaar!
Voor meer info: klik op volgende link.